Kao Yhai National park - bij Pak Chong

Plannen veranderen per minuut. Ik kan gewoon geen beslissingen nemen! Het enige wat ik wilde was weg uit Bangkok en Khao National Park, vlakbij Pak Chong, jeweetwel, leek me een goed idee omdat het maar twee en een half uur met de bus was. Van reizen met de bus word ik redelijk zenuwchtig af en toe. Nu was het probleem vooral dat ik op het Noordelijke busstation van Bangkok geen flauw idee had waar ik een kaartje voor mijn bus moest kopen. Drie verdiepingen met elk een stuk of dertig balies en alleeeen maar Thaise letters. Maar het kwam allemaal weer goed. Dankzij twee Thaise zussen die redelijk Engels spraken en die me per se tot aan de bus wilden brengen.

Tip van een dronken kerel in Bangkok was om in Pak Chong naar het Greenleaf Guesthouse te gaan. Het guesthouse bleek tien kilometer verderop, langleve de taxi, en het was inderdaad een supergaaf ding! Gerund door een jongen van 23, naam alweer vergeten, en z'n familie. Hij bracht me meteen naar mijn kamer: minirijtjeshuisje! Hij wees me op een gekko van zeker 30 cm die op de muur van het huisje zat. Supermooi, groen met oranje stippen. Ik wilde een foto gaan maken, maar toen zei hij dat de gekko nep was. Ik liep toen meteen verder. Snel m'n tas gedropt in het huisje want ik moest echt zsm wat eten. Loop ik terug, gekko weg! Geen Brielse gekko dus.

Dezelfde middag ben ik met nog vier anderen meegegaan met de middagtour die het Guesthouse organiseert. Gaaf!!!! Op de heenweg mooie vogels gezien, oa papegaaien. Verder een vleermuisgrot die Boeddhistische monniken gebruiken als meditatieruimte. Onze gids wees ons op een vleermuis die Pete heet, die schijnt altijd in z'n eentje op een plek redelijk aan het begin van de grot te hangen. Er was ook een vleermuis met twee babyvleermuizen onder de vleugels. Lief!

Hoogtepunt van de middag was een andere vleermuisgrot in een berg verderop. We hebben onderaan de berg gewacht tot ze met zn tweemiljoenen naar buiten kwamen. Wat een zoevend geluid! Het duurde zeker een uur dus we hadden tijd zat om ons te vermaken met een miljoenpoot <ik probeer zsm fotos op internet te krijgen> en om rambhutan (rode dingen met groene uitsteeksels, ook lief, en mangosteen te eten. Toen de vleermuizen allemaal op weg waren naar de een of andere nachtmarkt hebben we nog even lollig gedaan met een kleine gekko. Op weg naar huis kwamen we langs een onwijs helder minimeertje, lekker gezwommen tussen de vuurvliegjes!
In de categorie vreemde beesten hadden we bij het avondeten ook nog twee slangen die die middag op het terrein van de guesthouse waren gevangen. Voelden als haringen.

Dag 2 Khao Yai national park: meegegaan met de dagtocht. Whaaaaa!! Dat was mooooooi!! Het woud is geen echt regenwoud, maar een monsoonwoud. Dat betekent dat er af en toe heftige regenperiodes zijn. Ooow het was zo mooi daar!! We reden met de pickuptruck door het bos over een asfaltweg en zagen meteen al apen. Opeens vlogen we met zn vijven tegen de kabine omdat er abrubt geremd werd. Er zat een neushoornvogel/hornbill in de boom. Die zijn echt mooi! En een dikke hagedis.

We hebben drie uur door het woud gelopen, met sokken tegen bloedzuigers, die bloedzuigers waren overa. Ik vond die wiebelende stokjes heel grappig totdat ik doorhad dat dat dus de bloedzuigers waren. Vanaf dat moment heb ik niet meer naar m'n schoenen gekeken en alleen maar naar het bos. We zagen een wierookboom, incent, en verschillende kaneelbomen, en miljoenpoten en zwarte en witte gibbons, mooie slingerapen en een knalgroene slang. Af en toe leek het alsof het hele woud tot de bodem werd afgezaagd, maar dat waren de cicaden, beestjes van ong 2,5 cm, herrieschoppers!

s Middags, na een bezoekje aan de waterval die te zien is in de film The Beach, met Leonardo diCaprio, rondgecrosst op zoek naar de olifanten, maar die vonden we niet. Op een gegeven moment begon het te schemeren en zag ik overal olifanten <en ik ben nog niet eens begonnen met de Lariam> het was dus echt een superdag.

Ik denk dat ik het liefst alle dagen op een berg en in een bos zou zitten, maar met mijn kaartleestalent ga ik dat niet in mn eentje proberen dus vanmorgen ben ik weer terug gegaan naar het zuiden. Nu ben ik 75 km boven Bangkok in Ayutthaya, getsticht in 1350 en voormalige hoofdstad van Thailand.

De treinreis hierheen was superleuk. Medereizigers wilden me van alles voeren. Goed voor mn weerstand hoop ik, want nu ben ik een beetje dizzy. Daarom vandaag niks gedaan hier. Kan ook door de warmte komen, niet bepaald koud hier. Morgen herkansing.

Carbo, dank voor je Chiang Mai tips, ik ga zeker wel die bus met travestieten nemen!